Solat Sunat Asyura

Solat Sunat Asyura – Mendekatkan Diri kepada Allah dalam Hari Khusus

Diposting pada

Hasiltani.id – Solat Sunat Asyura – Mendekatkan Diri kepada Allah dalam Hari Khusus. Di antara beragam amalan keagamaan dalam Islam, Solat Sunat Asyura adalah salah satu yang cukup penting dan memiliki makna mendalam.

Hari Asyura, yang jatuh pada tanggal 10 Muharram, adalah momen yang penuh berkah dalam kalender Islam.

Dalam kesempatan ini, umat Islam dianjurkan untuk melakukan Solat Sunat Asyura sebagai bentuk ibadah yang khusus dan istimewa.

Artikel ini akan membahas secara mendalam tentang Solat Sunat Asyura, meliputi keutamaannya, doa-doanya yang istimewa, serta tata cara pelaksanaannya.

Mari kita memahami lebih lanjut tentang amalan yang memberikan pelajaran dan keberkahan ini, yang dapat mendekatkan kita kepada Allah SWT.

Pengertian Solat Sunat Asyura

Solat Sunat Asyura adalah salah satu bentuk ibadah sunat yang dilakukan pada tanggal 10 Muharram.

Amalan ini memiliki signifikansi penting dalam sejarah Islam karena pada hari ini, Allah SWT menyelamatkan Nabi Musa AS dan umatnya dari pengejaran Fir’aun.

Oleh karena itu, melakukan solat sunat pada Hari Asyura adalah cara untuk mengenang peristiwa bersejarah ini dan mendekati Allah SWT.

Manfaat Solat Sunat Asyura

Berikut adalah Manfaat Solat Sunat Asyura:

1. Menghapuskan Dosa:

Solat Sunat Asyura memiliki keutamaan khusus dalam menghapuskan dosa-dosa yang telah dilakukan sebelumnya.

Baca Juga :  Makna Mendalam Lirik Qasidah Ya Nabinal Hadi

Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa yang melaksanakan solat sunat pada Hari Asyura, dosanya akan diampuni oleh Allah SWT.”

2. Peningkatan Ketaatan:

Melakukan solat sunat pada Hari Asyura adalah tanda ketaatan kita kepada Allah SWT. Ini membantu memperkuat ikatan spiritual dan memotivasi kita untuk meningkatkan amalan ibadah kita sehari-hari.

3. Perlindungan dari Musibah:

Rasulullah SAW juga mengatakan bahwa solat sunat pada Hari Asyura dapat memberikan perlindungan dari musibah dan bencana. Ini adalah bentuk rahmat Allah SWT kepada hamba-Nya yang taat.

Langkah-Langkah Pelaksanaan Solat Sunat Asyura

Pada Hari Asyura, disarankan untuk melakukan empat (4) raka’at salat dengan dua salam.

1. Niatnya

Solat Sunat Asyura

2. Bacaan selepas Al-fatihah:

Dalam salat pada Hari Asyura, setelah membaca Surah Al-Fatihah, bacaan yang disarankan adalah sebagai berikut:

Rakaat pertama: Setelah membaca Surah Al-Fatihah, bacalah Surah Al-Ikhlas sebanyak 11 kali.

Rakaat kedua: Setelah membaca Surah Al-Fatihah, bacalah Surah Al-Ikhlas sebanyak 11 kali.

Pada rakaat ketiga dan keempat: Setelah membaca Surah Al-Fatihah, bacalah Surah Al-Ikhlas sebanyak 11 kali.

3. Setelah salam, disarankan untuk membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 70 kali.

Solat Sunat Asyura

4. Membaca doa Asyura

Membaca doa Asyura merupakan amalan yang dianjurkan. Rasulullah SAW sendiri mengamalkan doa berikut setelah menunaikan salat:

Solat Sunat Asyura

5. Kemudian dilakukan dzikir sebagai berikut:

a. Mengucapkan tasbih “Subhanallah, Walhamdulillah, Lailahaillah, Allahuakbar” sebanyak 70 kali.

b. Membaca doa “Rabbigfirli waliwalidayya” sebanyak 70 kali.

c. Membaca kalimat “Hasbiyallah Huwanikmal Wakil Nikmal Maula Wanikmannasir” sebanyak 70 kali.

Keutamaan Doa Asyura

Keutamaan Doa Asyura adalah sebagai berikut:

Barang siapa yang membaca zikir dan doa yang disebutkan di atas, Allah SWT akan menjaganya dari kematian dalam tahun tersebut.

Baca Juga :  Surat Ali-Imran Ayat 31-35 – Arab, Latin dan Terjemahannya

Namun, jika ajalnya memang telah ditentukan untuk tahun tersebut, maka ia tidak akan diberikan taufik untuk membaca doa tersebut.

Rasulullah SAW bersabda: “Ada lima waktu di mana doa tidak akan ditolak, iaitu pada malam Jumat, malam 10 Muharam (Hari Asyura), malam Nisfu Sya’ban, malam Idul Fitri, dan malam Idul Adha.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Meraih Berkah dengan Solat Sunat Asyura

Solat Sunat Asyura adalah amalan yang membawa berkah besar bagi umat Islam. Dengan melakukan solat ini dengan penuh keikhlasan dan keyakinan, kita dapat mendekati Allah SWT dan meraih ampunan-Nya.

Selain itu, amalan ini juga dapat memberikan perlindungan dan keberkahan dalam hidup kita.

Dalam menghadapi tantangan dalam kehidupan sehari-hari, tidak ada yang lebih penting daripada mendekatkan diri kepada Allah SWT.

Solat Sunat Asyura adalah salah satu cara yang penuh berkah untuk melakukannya. Mari terus menjaga amalan ini sebagai bagian dari ibadah kita dan mendapatkan manfaat spiritual yang besar darinya.

Penutup

Demikianlah informasi dari Hasiltani.id tentang Solat Sunat Asyura.

Dalam rangka memahami dan merayakan makna Hari Asyura, Solat Sunat Asyura menjadi salah satu amalan yang sangat dianjurkan.

Dalam solat ini, kita berkesempatan untuk menghadirkan diri di hadapan Allah SWT, berdoa, serta merenungkan pelajaran-pelajaran berharga dari peristiwa-peristiwa penting dalam sejarah Islam.

Keutamaan Solat Sunat Asyura, doa-doanya yang istimewa, serta tata cara pelaksanaannya yang disarankan menghadirkan peluang berharga bagi umat Islam untuk meningkatkan ketaqwaan dan mendekatkan diri kepada Allah SWT.

Semoga dalam merayakan Hari Asyura, kita semua dapat mengambil manfaat dari amalan-amalan yang dianjurkan, dan semakin mendekatkan diri kepada Allah SWT. Selamat menjalankan Solat Sunat Asyura, semoga kita semua diberkahi dan diberikan petunjuk-Nya.

Baca Juga :  Penjelasan Mengenai Jawaban Barakallahu Fiik yang Benar

Terima kasih telah membaca artikel Solat Sunat Asyura ini, semoga informasi mengenai Solat Sunat Asyura ini bermanfaat untuk Sobat.

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *